Mr. Jack – Pocket

Nowy rok, nowe gry, nowe wyzwania. Na naszych paszczach malują się szerokie uśmiech z myślą o tych wszystkich obiecujących premierach planowanych na nowy rok. Po odespaniu wszystkich sylwestrowych pląsów, zapraszamy na małą podróż.
Wyobraź sobie deszczową i zimną XIX w. Anglię. Po ciemnych uliczkach dzielnicy Whitechapel w Londynie, grasuje seryjny morderca – Mr. Jack (znany również jako Kuba Rozpruwacz). Kolejne osoby giną w nieznanych okolicznościach, trup ściele się gęsto, a morderca pozostaje nieuchwytny. Czy uda się schwytać winnego zanim będzie za późno? Czy możliwe jest ujęcie całej mrocznej historii, przesączonej angielskim stylem w 15 minutowej grze w malutkim pudełeczku. Zbadaliśmy tą sprawę dokładnie. Zobacz wyniki splanszowanego śledztwa.

Mr. Jack

Gra Mr. Jack Pocket, bo o tym tytule mowa, to mały odpowiednik dobrze znanego Mr. Jacka z 2006r. Ponownie, jest to gra dla dwóch osób, gdzie jeden z graczy spróbuje pozostać nieuchwytny, a drugi w asyście najsłynniejszych detektywów, uchwycić trop i pojmać mordercę.

Co w pudełku

Gra to naprawdę kompaktowe pudełko. Bez zbędnego powietrza i całej sterty komponentów. Idealne rozwiązanie dla ceniących sobie miejsce. Gra zmieści się wszędzie, a i z przenoszeniem nie będzie większego problemu. Wykonanie i grafiki są na wysokim poziomie, przesiąknięte angielskim klimatem. W pudełeczku znajdziesz:

♠ 9 kafelków
♠ 9 kart postaci
♠ 8 znaczników tur
♠ 3 żetony detektywów
♠ instrukcję obsługi

Mr. Jack

Jak zacząć.

Przygotowanie gry zajmie chwilkę. Wystarczy potasować kafelki i ułożyć z nich planszę. Utworzony fragment, o wymiarach 3×3, to wycinek dzielnicy  Whitechapel. Pamiętaj by początkowo wszystkie postacie były widoczne. Kolejnym krokiem jest ułożenie żetonów detektywów i psa Tobb’yego w odpowiednich miejscach.
Po bokach planszy ułóż żetony tury od 1 do 8. Grając Mr. Jack’iem musisz poznać swoją tożsamość. Wybierz jedną z kart alibi i pod żadnym pozorem nie pokazuj przeciwnikowi. Resztę kart umieść z boku planszy. W tym czasie, detektyw podrzuca 4 żetony akcji. Gra przygotowana – można rozpoczynać dochodzenie.

Mr. Jack
Mr. Jack

Gra jest asymetryczna i cele graczy są różne. Jack będzie próbował tak manewrować detektywami i kafelkami, by w następnej fazie był nie widoczny. Detektyw za to, będzie próbować tak ustawić uliczki Whitechapel, aby jednoznacznie wskazać winnego.

Na turę są przewidziane 4 akcje. W zależności od tego, która tura trwa, rozpoczynać będzie Mr. Jack lub detektyw (jest to oznaczone na znacznikach tur). Rozpoczynający grę detektyw, wybiera jedną akcję z czterech możliwych, później Jack wykonuje 2 kolejne, kończy detektyw wykonując czwartą (ostatnią) akcję w turze. Jak już wcześniej wspominaliśmy kolejność jest zmienna. W drugiej rundzie rozpoczyna Mr. Jack.
Akcje które są do dyspozycji to m.in. poruszanie się żetonem jednego z detektywów o jedno lub dwa pola zgodnie z ruchem wskazówek zegara, obrócenie kafelka o 90 lub 180 stopni, zamiana miejscami kafelków bez zmiany ich orientacji lub zabranie karty alibi.
Ostatnia faza w turze to wezwanie świadków. Detektyw pyta Jacka czy jest widoczny. Sprawdzasz w ten sposób czy podejrzany jest widoczny na ulicach miasta. Jack zyskuje punkt (czyli znacznik klepsydry) jeśli ustawienie uliczek ukrywa mordercę. Wystarczy 6 znaczników by Jack wygrał. Jeśli Jack jest widoczny, to wszystkie niewidoczne postacie są wykluczone z podejrzeń. Kafelki z wykluczonymi postaciami są odwracane. Krąg podejrzanych się zawęża a gra staje się coraz trudniejsza.

Mr. Jack Mr. Jack

Klimat.

Pomimo, że to „tylko” 9 kafelków i kilka żetonów to radocha jest ogromna. Według nas klimat też da się mocno odczuć. Gra przerosła na plus wszystkie nasze oczekiwania i długo nie mogliśmy się od niej oderwać. Trudniej się gra Mr. Jack’iem ale też emocje są większe. Słynnemu mordercy zwykło przecież towarzyszył stałe napięcie. Czy już się domyśla? Czy to dobry ruch? Ciągłe deptanie po piętach i ciągły dreszczyk emocji. Poziom trudności nie jest wyrównany. Zdecydowanie trudniej ukrywać Jacka niż go śledzić. Ł. przyjął za punkt honoru wygrać Mr. Jackiem, co też uczynił, chociaż z dużym trudem.

Mr. Jack

Mr. Jack

Podsumowanie

Zdecydowanie nasz faworyt w małych grach dwuosobowych, gra się szybko bo partyjka zajmuje 10-15 min. Uwaga! Gra ma syndrom jeszcze jednej partii, więc z 15 minut łatwo zrobić godzinę. Wykonanie i klimat jest dużym plusem. Chodź zasady i mechanika nie są zbytnio rozbudowane, gra zmusza skutecznie do myślenia i wnikania w myśli przeciwnika. Z racji wielu możliwości ułożenia planszy, każda rozgrywka jest inna. Tym samym bądź pewny, że gra się szybko nie znudzi. Oczywiście i bezapelacyjnie orzekamy: recommended skazując Mr. Jacka Pocket na sukces. Tym czasem pora szybko schować się w ciemnej uliczce, właśnie dochodzą mnie kroki detektywów nieustająco depczących po ogonie. Są już blisko…

Mr. Jack Mr. Jack

SPLANSZOWANI RECOMMENDED